سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سال 2010 ، سال قهر زمین بر بشر

بنام خداوند جان آفرین                       حکیم سخن در زبان آفرین

بنام خداوند جان و خرد                        کزین برتر اندیشه برنگذرد

سلام بر همه مهربانان 


سال 2010 ، سال قهر زمین بر بشر

سال 2010 ، سالی بود که بسیاری از بلایای طبیعی در آن بوقوع پیوست که در تاریخ زمین بی سابقه بود . شاید بتوان نام این سال را سال قهر زمین نامید .  

 

تلفات در هر یک از این بلایا بسیار بالا بوده است به طوری که هزینه ها و خسارات بعضی از این بلایا طبیعی هنوز جبران نشده است . البته باید قبول کرد که در بسیاری از این وقایع انسان ها نیز درگیر بوده اند و با کارهایی که انجام داده اند ، شدت این بلایا را افزایش داده اند و یا با تدابیری که اندیشیده اند توانسته اند شدت بعضی از این خسارات را کاهش دهند .ذیلاً 8 مورد از این وقایع بیان می گردد .

بقیه در ادامه مطلب


 1- زلزله وحشتناک و سهمگین در هائیتی :


این زلزله ۷٫۳ ریشتری در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۰ رخ داد و بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ کشته و میلیون ها خسارت بر جای گذاشت .در پائیز همان سال نیز ،رواج اپیدمی ” وبا ” بیش از پیش این کشور را با مشکل مواجه کرد و نام هائیتی را به عنوان کشوری که دچار حوادث و بلایای زیادی در سال ۲۰۱۰ شده است، مشهور کرد .

2- توفان زانتیا در فرانسه :


در شبهای ۲۷ و ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۰ ، توفان وحشتناکی غرب و جنوب غربی کشور فرانسه را فرا گرفت . به طوری که این توفان با بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرهای نقاطی غربی را به دنبال داشت . این توفان با وزش بادی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت در حالی که از پرتغال به سمت خلیج بیسکی در حرکت بود، باعث اختلال در مناطق ساحلی منطقه شده بود . توفان زینتیا جزایر قناری اسپانیا را نیز در برگرفته اما باعث خرابی زیادی نشد و فقط تلفات بسیار زیادی را در کشور فرانسه برجای گذاشت . بسیاری از خانه ها از بین رفتند و بسیاری نیز عزیزانشان را از دست دادند . خسارات وارده به این شهرها را ۱۴٫۲ میلیارد یورو برآورد کردند .

3- فوران آتشفشان مراپی در اندونزی :


از مارس تا سپتامبر ۲۰۱۰ ، کوه آتشفشان مراپی واقع در جزیره جاوا در کشور اندونزی فوران کرد . به دلیل اینکه این کوه نزدیک به محل سکونت روستائیان بود و روستاهای بسیاری در دامنه این کوه وجود داشتند ، تلفات زیادی داشت . گدازه های این آتشفشان به گفته شاهدان گاه تا پنج کیلومتر نیز ارتفاع داشتند . این آتشفشان بیش از ۲۷۵ کشته ، ۱۵۰ زخمی و بیش از ۳۲۰۰۰۰ آواره را در برداشت .

4- سیل مرگبار در پاکستان :


اواخر ژوئیه سال ۲۰۱۰ ، باران های موسمی در قسمت هایی از شمال پاکستان خسارات بسیاری را به بار آورد . این فاجعه را خشم طبیعت نام داده اند . این سیل چهار ایالت پاکستان را ویران کرد و عملا یک پنجم از پاکستان به زیر آب رفت . با وجود چند ماه بعد از گذشت این سیل اما هنوز ساکنان این شهرها در وضعیت اسف باری به سر می بردند . رقمی بین ۱۷۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند .سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی خسارات سیل پاکستان را از زلزله هائیتی و سونامی سال ۲۰۰۵ فراتر توصیف کردند.

5- زلزله وحشتناک شیلی :


در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۰ ، زلزله ای با ۸٫۸ ریشتر خاک شیلی را لرزاند . مرکز این زلزله در وسط اقیانوس آرام بوده است . این زلزله بیش از هفتصد نفر کشته در برداشت ، حتی بخش های از سانتیاگو پایتخت کشور نیز لرزیدند.

6-  گرما در روسیه :


در تابستان سال ۲۰۱۰ ، گرمای بیسابقه ای در روسیه حاکم شد ، گرمایی که گفته می شد در ۱۰۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده اند. این گرما بیش از ۳۸٫۲ درجه سانتی گراد بوده و از اوایل ژوئیه سال ۲۰۱۰ آغاز شد و تا اواخر این ماه ادامه داشت . در پایتخت این کشور ، گرما ، آلودگی فضا ، آسمان مسکو را انباشته از دود غلیظ غیر قابل تحمل و بسیار طاقت فرسا کرده بود . افزایش دما ، آتش سوزی هایی را در هم در برداشت.

7-  آتشفشان ایافیالا در ایسلند :


در مارس سال ۲۰۱۰ ، آتشفشان ایافیالا در ایسلند فوران کرد . این حادثه هیچ تلفاتی را نداشت و تنها یخ های این کوه با فعال شدن آتشفشان سرازیر شدند و پرواز هواپیماهایی که از این کشور عبور می کردند را مختل کرد و خسارات میلیارد یورویی را به شرکت های هواپیمایی وارد کرد .

8- سیل و ریزش کوه در چین :


در اوایل ژوئیه سال ۲۰۱۰ ، شمال چین با بارش های بارانی که در دوازده سال گذشته شاهد آن نبود ، مواجه شد. رودخانه ها طغیان کردند و شش هزار خانه ویران شد و بیش از دویست نفر کشته شدند .