سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

ابتکار و خلاقیت در مهندسی

 بنام خداوند جان آفرین            حکیم سخن در زبان آفرین

بنام خداوند جان و خرد             کزین برتر اندیشه برنگذرد

سلام بر همه مهربانان

ابتکار و خلاقیت در مهندسی

 

با توجه به اینکه مهندسی در کشور ما هرچه قدر هم برنامه ریزی شده و منظم باشد ، به علت اینکه شرایط و امکانات مالی ، فنی و تکنولوژی اجرا هیچ وقت ایده آل نمی باشد ، همواره کیفیت و کمیت اجرا دچار نقصان می گردد . شاید همان ضرب المثل ؛ یک روز قیر نیست و یک روز قیفش نیست ، مصداق بارز آن باشد .

علی ایحال ابتکار و خلاقیت در روشهای اجرایی ، یکی از اموری است که همواره از سوی مهندسین بکار می رود تا برخی از این کاستی ها را بپوشاند . 

 

بقیه در ادامه مطلب   

 

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می شود ، برای ساختن یک دیوار حائل یا دیوار خاک مسلح از لاستیک های مستعمل استفاده شده که نمایانگر دو مزیت کاملاً آشکار است :

1-      صرفه جویی در مصرف بتن و آرماتور برای ساخت قطعات بتنی دیوار خاک مسلح .

2-      استفاده از مواد زائد و ضایعاتی که قابل تجزیه نیستند و برای نابودی و یا بازیافت آنها باید هزینه زیادی مصروف گردد و بعنوان یک معضل زیست محیطی در کشور ما همواره جلب توجه می نماید .

در خصوص دیوارهای خاک مسلح همانطور که طراحان و متخصصین امر اشراف دارند ، مسلح کردن خاک حاصل یک سری عملیاتی است که به وسیله آن بتوان چسبندگی و پیوستگی را در خاک بوجود آورد که این نیروهای پیوستگی بر نیروهایی که سعی دارند از هم گسیختگی ای را درگوه های خاکی ایجاد کنند ، برتری یابند . در این صورت می توان گفت که خاک مسلح شده و لغزش و ریزشی در شیروانی ها و گوه های خاکی به وقوع نخواهد پیوست .

در دیوارهای خاک مسلح از قطعات بتنی مسلح و تسمه های آجدار گالوانیزه استفاده می شود و بسته به محل قرارگیری آنها می توان ظاهری چون گلدانی کردن قطعات بتنی برای کاشت گل و درختچه های تزئینی و یا اشکال دیگر برای زیبا سازی نمای این دیوارها را در طراحی ها در نظر گرفت . در چند سال اخیر استفاده از صفحات پلیمری مشبک بنام ژئوتکستایل نیز به روشهای مسلح کردن خاک اضافه شده است .

با توجه به آنچه که در مورد دیوارهای خاک مسلح ذکر گردید و با عنایت به تصویر فوق ، با استفاده از لاستیکهای مستعمل که باید هزینه زیادی صرف خارج کردن آنها از چرخه زیست محیطی گردد ، دیوارهای خاک مسلحی ایجاد شده و برای زیبا سازی آنها نیز می توان هر یک از لاستیکها را بعنوان یک گلدان در نظر گرفت و روی آنها را یا رنگ آمیزی نمود و یا با استفاده از مصالح سنگی بنایی به اشکال معماری زیبا تزئین نمود .

این مورد بعنوان یک نمونه ذکر گردید ولی با بکارگیری ذوق و هنر و ابتکار و خلاقیت مهندسی می توان طرح هایی را برای استفاده از ضایعات غیر قابل تجزیه در کلیه امور مهندسی سیویل ارائه نمود . همانطور که اشاره نمودم تنها برای مسلح کردن خاک با استفاده از این ضایعات برگشت ناپذیر ، می توان طرحهای متنوعی ارائه نمود تا خاک مسلح گردد . حتی با همین بطریهای پت جای نوشابه ها که از نظر اینجانب یکی از تهدیدهای جدی زیست محیطی ما می باشد ، می توان طرح هایی ارائه نمود که باعث مسلح شدن خاک گردد .

برای اینکه خوب متصور شوید که ضایعات برگشت ناپذیر محیط زیست ما را با چه مشکلاتی مواجه می سازد ، در زیر دو تصویر را درج می نمایم . با این امید که متوجه باشید که تنها ما حق حیات نداریم و فرزندان و آیندگان این مرز و بوم و کل کره زمین نیز این حق را دارند که زندگی کنند ؛ البته اگر ما برایشان چیزی بنام زندگی را باقی بگذاریم !

 

 

..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد