سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

مطلبی درباره سد کرج

 بنام خداوند جان آفرین                   حکیم سخن در زبان آفرین

بنام خداوند جان و خرد                  کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

 سلام بر همه مهربانان

مطلبی درباره سد کرج

 

مطالعات ساخت سد کرج در سال 1328 آغاز و در سال 1336 عملیات احداث آن شروع شد . این سد در سوم آبان ماه 1340 به بهره برداری رسید . خوانندگان توجه فرمایند ؛ 8 سال مطالعات آن طول کشیده و 4 ساله ساخته شده است . این موضوع را در خاطر داشته باشید .

بقیه در ادامه مطلب 

مشخصات سد کرج :

سد کرج بر روی رودخانه کرج ساخته شده است و سطح حوزه آبریزی آن 764 کیلومتر مربع مساحت دارد .متوسط جریان آب سالانه سد کرج 472 میلیون مترمکعب می باشد . این سد در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج – چالوس قراردارد . طول تاج سد 390 متر ، عرض تاج آن حدود 8 متر ، عرض در کف رودخانه 30 متر ، ارتفاع از کف رودخانه 163 متر ، ارتفاع از پی 180 متر و تعداد دریچه های تخلیه آن 6 عدد می باشد .

 

همانطور که اشاره کردم در صنعت ساخت و ساز متداول در دنیا ، مطالعات طرح زمان زیادی را بخود اختصاص می دهد ، ولی با توجه به تکنولوژی های اجرایی که دارند ، زمان ساخت طرح بسیار اندک است . در سالهای 1336 تا 1340 ، مملکت ما تکنولوژی اجرایی خاصی در صنعت ساختمان نداشته است ولی شاهد این موضوع هستیم که تعداد زیادی از سدهای ما در این دوران اجرا شده اند ؛ از جمله سد دز که در زمان اجرا ، یک شاهکار مهندسی ساختمان است . البته این سدها توسط شرکتهای خارجی ، ساخته شده اند ولی بهر حال در کشوری ساخته شده اند که فاقد هرگونه امکانات اجرایی و فنی بوده است . چنانچه همکاران محترم فیلمی که از ساخت سد دز وجود دارد را دیده باشند ، متوجه خواهند شد که ایتالیایی ها با چه دردسرها و مشقاتی این سد را ساخته اند . نکته جالب توجه در همین فیلم ساخت سد دز ، در این است که قبل از شروع به ساخت ، آن چیزی که در واقع بنام تجهیز کارگاه مطرح است ؛ در این پروژه انجام می گیرد . درمانگاه می سازند ، مدرسه می سازند برای بچه های پرسنلی که قرار است جند سال در ایران بمانند و این سد را بسازند ، بطور خلاصه همه نوع امکان زندگی را برای پرسنل فراهم می کنند ؛ در واقع یک شهرک در دل کوههای زاگرس که جز از طریق راه آهن ، راه دسترسی دیگری ندارد ، می سازند و پس از آن با فراغت کامل از مشکلات پرسنلی در شرایطی بسیار سخت در دل کوههای سربه فلک کشیده زاگرس ، این سد را می سازند و تجهیزات و توربین های آن را با چه مشقاتی به محل حمل می کنند و پایانی موفقیت آمیز را را رقم می زنند . در شرکتهای ساختمانی ما با توجه به پیشرفت تکنولوژی های ساخت و امکانات رشد یافته  ،از 50 سال پیش تا کنون ، تجهیز کارگاه منحصر به استقرار کانکس یا کانکسهایی است که پرسنل مان را در آنجا اسکان دهیم و یک غذایی را هم به آنها بدهیم و السلام . توصیه ام به کسانی که فیلم ساخت سد دز را ندیده اند ، این است که حتماً این فیلم را ببینند .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد