سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

دانشگاه جندی شاپور ، نخستین مرکز فکری و علمی جهان

بنام خداوند جان آفرین             حکیم سخن در زبان آفرین

بنام خداوند جان و خرد              کزین برتر اندیشه برنگذرد


سلام بر همه مهربانان


دانشگاه جندی شاپور ، نخستین مرکز فکری و علمی جهان


در مقاله ای در روزنامه همشهری مورخ 14 شهریور امسال آمده بود :

دانشگاه جندی شاپور بعنوان نخستین دانشگاه تاریخ ایران و از نخستین دانشگاههای علمی جهان هنوز در گوشه ای از شمال خوزستان ( نزدیکی دزفول ) ناشناخته و در زیر خاک مدفون و در حال نابودی است .

دانشگاه جندی شاپور که از آن بعنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان ( کره زمین ) نام برده شده ، بدستور شاپور اول فرزند اردشیر هخامنشی بنا نهاده شده است .

بقیه در ادامه مطلب


اگر کمی دقت کنیم ، حدود 2500 سال پیش ، یعنی زمانی که دنیا ( کره زمین ) در بربریت کامل می زیسته است ، در آمریکای متمدن امروزی فقط سرخپوستان وحشی زندگی می کرده اند و در دیگر نقاط جهان نیز هیچگونه تمدنی وجود نداشته ؛ ایران ما دارای دانشگاه بوده است . چقدر این موضوع غرور آفرین است و چه چیزی این غرورها را جریجه دار کرده است ؟ این سوالی است که باید تاریخ را مرور کنیم که چه شد ؟ چه اتفاقی افتاد ؟ و ....... ؟

در 2500 سال پیش که هیچگونه علم کشور داری ، اقتصاد ، تجارت ، سیاست ، و حقوق وجود نداشته است ، از سنگ نوشته های بجا مانده اثراتی از این علوم و فنون را در میابیم ( سنگ نوشته ای که حقوق بشر را در ایران کهن بنحو عالی ؛ پدیدار می کند و از این نوع ........ ) . متاسفانه همین سنگ نوشته ها را نیز برای ما نگذاشته اند و قسمتهای اصلی آنها را برده اند در موزه هایشان و بقیه را هم بمرور می برند و خواهند برد . همین چند وقت پیش بود که در جراید خواندم که سنگ نوسته ای را از دیوار مسجد وکیل شیراز کنده اند و برده اند ( مربوط به دورانی نه چندان دور یعنی دوران زندیه ) و جای سوال و تاسف است در جالی که اعلام می کنیم که به اندازه ای دستگاههای اطلاعاتی و نظامی مان قوی هستند که آمریکا و اسرائیل جرات حمله به کشورمان را ندارد و بقول معروف گر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبد ، جنبیدن آن پشه عیان در نظر ماست ، سنگ نوشته ها و آثار تاریخی مان به همین سادگی به تاراج می رود.

در تاریخ آمده است که داریوش چنان نظام حکومتی و ولایتی و نظامی در ایران مستقر کرد که تا 149 سال پس از مرگش قلمرو ایران به اندازه یک میلی متر جابجا نشد .

قبلاً مطالبی در مورد وصیت نامه کوروش و داریوش در همین وبلاگ نوشته ام و خوانندگان چنانچه علاقه داشته باشند ، می توانند به آنها مراجعه نمایند . در وصیت نامه های فوق الذکر می بینیم که همواره از خدایی دانا و توانا سخن بمیان می آید و مراتب شکرگزاری از خداوند را به بهترین وجه ممکن بجا می آورند . در این وصیت نامه ها می گویند که ما از خاکیم و جایگاه ابدیمان نیز خاک است و این گفتارها در زمانی است که هیچیک ار ادیان الهی و پیامبران اولالعظم از جمله یهود ؛ مسیحیت و اسلام هنوز نیامده بوده است .

در این بررسی های تاریخی و علت اینکه چه شد که همه چیز زیر و رو شد ، بنظر اینجانب سه فرضیه را می توان در نظر گرفت :

1- تمام این تاریخ ها ؛ حکومتها ؛ بناهای تاریخی ؛ علوم و فنون و .... در آن زمان افسانه هایی بیش نیستند که ساخته و پرداخته تاریخ نگاران دارای افکار تخیلی و مالیخولیایی می باشند !

2- موجودات ذی شعوری از کرات و منظومه های دیگر به کره زمین آمده اند و انسانها را در ساخت بناهای تاریخی بزرگ ( نظیر تخت جمشید یا همین دانشگاه جندی شاپور ) یاری داده اند . علوم و فنون پیشرفته خود را به زمینیان مستقر در این قسمت از کره زمین انتقال داده اند . شجاع ترین و باهوشترین آدمهای این ناجیه را انتخاب کرده و راه رسم مملکت داری ؛ سیاست ؛ اقتصاد ؛ MBA ؛ روانشناسی و غیره را به آنها آموحته اند و حاکم و فرمانروا یشان گردانیده اند و به کرات خودشان بازگشته اند . کم کم این آموحته ها و این افراد از بین رفته اند و بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل و ..... همه چیز را بمرور از بین برده و اندک علوم باقی مانده نیز طی جنگهای صلیبی و غیره به اروپا و از آنجا به آمریکا انتقال یافته و نتیجتاً ساکنان این قسمت از کره زمین ، وقتی که بخود آمدند ، دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتند !!

در مورد موجودات ذی شعور کرات دیگر که بنام یوفو یا UFO که مخفف ( UNIDENTIFIED FLYING OBJECT ) می باشد ، مشهورند و فرضیاتی در اینمورد وجود دارد و دانشمندان و دانشگاههایی در اینمورد مشغول تحقیق هستند و حتی در دانشگاههای معروف دنیا که علم نجوم تدریس می کنند ؛ شاخه ای بنام یوفو شناسی بعنوان یک بحث و یک کورس درسی مطرح است ، ولی بعلت ایجاد جنگهای موسوم به جنگ ستارگان توسط ابر قدرتها از جمله امریکا و روسیه و یا شوروی سابق ، سعی بر این است که این موضوعات را یا تخیلی و یا قسمتی از جنگ ستارگان این ابر قدرتها جلوه دهند . علاقه مندان در این مورد می توانند از طریق اینترنت و یا کتابهایی که در این مباحث نوشته شده ، موضوع را پی گیری نمایند .حتی بعضی کتابها در این مبحث به زبان فارسی ترجمه و تالیف نیز شده است .

3- واقعاً ایران ، ایران بزرگی بوده و ما ساکنان این قسمت از کره زمین در اثر بی لیاقتی های خودمان و شاهان و امیران ستمگر و خوشگذران مان ، کم کم قسمتهایی از این سرزمین را بخشیده و چرچیل گونه هایی نیز پیدا شده اند و تیشه به ریشه ما زده اند و همه چیزمان را از دست داده ایم ( بخصوص پس از پیداش نفت ) و حالا که بخود آمده ایم ؛ می بینیم که فقط باید دلمان را به داشته های کهنمان خوش کنیم . ایرانی که یک روز مهد علم و تمدن بشری بوده ، وقتی که کارشناسی مثلاً از اروپا برای نصب و راه اندازی دستگاههای کارخانجاتی به ایران می آید ، یک چیزی مثل حق ماموریت ، بعنوان حق توحش دریافت می دارد ( یعنی وارد وحشی ها می شود ) تازه این افراد آخر کلاسیهایشان هستند که مدیران ما آنها را بسیار تحویل می گیرند . حتماً باید با تویوتا کمری حملشان کنیم ؛ حتماً باید در هتلهای درج یک و 5 ستاره اقامتشان دهیم ؛ حتماً باید از آجیل و خشکبار تواضع هنگام بدرقه شان ؛ سوغاتی تهیه نمائیم و یا تابلو فرشهای آن چنانی و ...... ننگمان باد تحمل اینچنین حقارتهایی !!!!! . بخدا سوگند به اندازه شلخته ترین کارشناسان ما هم نمی فهمند ولی همینکه لپ تاپی را روشن می کنند و انگلبسی صحبت می کنند ، باید چنان تجت امر و فرمانشان باشیم که نعوذ بالله مثل اینکه خدا آمده است . ننگمان باد در حال حاضر برای خودمان و ننگمان باد از آنچه که برای فرزندانمان به ارث می گذاریم .

علی ایحال در همین مقاله روزنامه همشهری از قول سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان آمده بود : جای تعجب دارد مکانی را که می تواند اوج عظمت ایرانیان در زمانی که اکثر مکانهای دنیا با ابتدایی ترین شیوه ، زندگی می کردند را نشان دهد ، تا این حد مفعول مانده و تا کنون یک کاوش حساب شده در آن صورت نگرفته است .

کل محوطه باستانی دانشگاه جندی شاپور 1000 هکتار است که 500 هکتار آن در سال 1358 توسط گروه هفت نفره واگذاری زمین به کشاورزان واگذار شده و کشاورزان در آن اقدام به کشت گندم می کنند . تا به امروز تخریب های فراوانی در این محوطه تاریخی صورت گرفته و کشاورزان از همه چیز بی خبر ، هنگام شخم زدن ، اشیایی را از دل خاک بیرون می آورند که در واقع بیان کننده هویت ملی و تاریخی ماست و شیادان و دلالان و سود جویان از این بی خبری کشاورزان سوء استفاده کرده و این اشیاء را به قیمتهای خیلی نازل خریداری و به آنسوی مرزها قاچاق می نمایند . عمق فاجعه های مشابه زیاد است . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل . چنانچه علاقه مند بودید تاریخ را بشکافید ، علتها را پیدا کنید ، و به این سوال پاسخ دهید که هم اکنون چه می توانیم بکنیم ؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد