سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

سعید سمیعی saaid.samiei

وبلاگی شامل مقالات مهندسی عمران - ادبیات - مسائل تاریخی و اجتماعی

به بهانه روز مهندس - سوگند نامه مهندسی -۱

بنام خداوند جان آفرین                               حکیم سخن در زبان آفرین

بنام خداوند جان و خرد                                کزین برتر اندیشه برنگذرد

سلام بر همه مهربانان


به بهانه روز مهندس


سوگند نامه مهندسی - 1




و او بود که مظهر تعهد ، شعور ، شهامت ، شرافت و صداقت مهندسی بود


همه این سوگند نامه های مهندسی یا هر صاحب دانش دیگری ،  حکایت از تعهد ، شعور ، شهامت ، شرافت و صداقت مهندسی دارد و به اعتبار هرچه بیشتر این پیشوند مقدس می افزاید . هرچند شاید عده ای بگویند که در زمان ما چنین سوگندهایی نبوده و تازه مد شده است ! ولی این سوگند نامه ها در واقع عهد و پیمانی است که یک انسان که به این درجه نائل آمده است ، با خالق هستی می بندد تا به شکرانه الطاف بیکران او ( چرا که اگر همه عوامل از جمله هوش ، استعداد ، خانواده درست ، تربیت ، تعلیم ، مربیان درست ، وضعیت مالی و .... را این خالق برای او فراهم نمی آورد ، چه بسا نه تنها مهندس نمی شد ، بلکه شاید یکی از زیانکاران می گردید) همت ، تلاش ، شعور ، شرافت ، صداقت ، شهامت و ... خویش را برای کمک به هم نوعان خویش بکار ببندد . نتیجتاً در جواب آن عده که چنین می گویند ؛ این شد که چه این سوگند ها مراسمی داشته باشد و چه نداشته باشد و چه بر زبان آورده شود و یا آورده نشود ، پیمان بستن با حضرت حق است . محض اطلاع در دوران اینجانب هم این سوگند نامه ها نبوده است ، ولی شاهد هستید که با صدای بلند آنها را فریاد می زنم ، باشد که بگوش شنوایش برسد.
بقیه در ادامه مطلب

سوگند نامه مهندسی


اگر فضیلت دانشمندان کشف و تدوین قانونمندی های جهان محیط بر انسان و جوامع انسانی ست، منزلت و وظیفه ی مهندسان، به کارگرفتن این قانونمندی ها برای تغییر و بهبود شرایط زیست و کار انسان ها و تلاش مستمر برای حل مشکلات جوامع انسانی می باشد واین تلاش است که حرکت جوامع انسانی را به سوی تعالی میسر می سازد . با عنایت به این وظیفه ی سنگین، حال که این حرفه ی انسان محور را برگزیده ام، در مقام یک مهندس، آگاهانه سوگند یاد می کنم که در هر قدم و اقدام:

زمین را که زادگاه و گورگاه انسان ها و ولی نعمت آن هاست، فراموش نکرده و کاری انجام ندهم که ذره ای از امکانات آن بیهوده مصرف شود و خدشه ای به محیط زیست وارد آید.

میهنم، ایران را، لحظه ای از خاطر دور نداشته و حراست از فرهنگ، منابع مادی و معنوی آن و کوشش برای تامین آبادانی، توسعه ی پایدار و سرافرازی آن را در همه ی ساحه ها سرلوحه ی کار خود قرار دهم.

شهروندان خود را، دلیل وجود خویش و حرفه ی خویش دانسته، خود را کارگزار امین و مورد اعتماد آن ها تلقی کرده و از منافع آنان چون مردمک چشم مراقبت کنم و در هیچ شرایطی از موازین شرف، منزلت انسانی و اخلاق حرفه ای عدول ننمایم و منافع جمع را بر منافع فردی خود مقدم بدارم.

برای این که با وجدانی آگاه قادر به انجام این وظایف باشم ، لحظه ای از آموختن و آموزش دادن فروگذار نکنم.باشد که با پایمردی و پایبندی به سوگند خویش بتوانم به عنوان حرفه مندی وظیفه شناس ، احساس غرور کنم !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد